Om du lider av psykisk ohälsa

Om du lider av psykisk ohälsa

Om du lider av psykisk ohälsa

Psykisk ohälsa har blivit ett hett ämne och idag kan man läsa om att alla i princip lider av depression, ångest, panikattacker, ätstörningar, självskadebeteende och massa annat som nu faller in under begreppet psykisk ohälsa. Ja, det kanske låter lite banalt att skriva att ”alla lider av psykisk ohälsa”, men på vägen att få dessa sjukdomar att accepteras och normaliseras i vårt samhälle, så är det många som använder dessa termer på fel sätt och slänger ur sig saker som ”jag har så mycket ångest idag för jag glömde diska på morgonen” eller ”fick nästan en panikattack idag av att inte hinna med 08-bussen”. Ja, det finns säkert dem som faktiskt lider av så pass mycket ångest och panikattacker att detta faktiskt skulle vara ett problem för dem, men i majoriteten av fallen så är det nog folk som är idioter som slänger ur sig sånt, faktiskt. Du fick ingen riktig ångest av att inte diska på morgonen, du vill bara ha en anledning att skyla över att du är lat. Och du fick inte panik av att nästan missa 08-bussen, du vill bara inte att folk ska veta att du försov dig. Det är såna här kommentarer som gör att vi som faktiskt lider av riktiga psykiska besvär inte får den hjälp som vi behöver för ”alla lider ju av psykisk ohälsa nu för tiden”. På ett sätt är det nästan som att moder natur har utsöndrat ett medel i atmosfären för att göra oss alla så sjuka på en gång att det exploderat.

Men vi som faktiskt lider av psykisk ohälsa, depressioner, ångest och vad det faktiskt nu kan handla om, vad kan vi göra åt detta? Tyvärr är det oftast långa väntetider för att ens få kontakt med vården idag, och även ifall du skulle komma i kontakt med någon så är det inte ens säkert att du kommer att träffa någon som är rätt person för dig. En jävla massa väntande helt enkelt. Men det finns vissa saker som vi kan göra själva, och i vissa fall är det det enda som krävs istället för att bli proppade med en massa tabletter för att vi har haft oturen och stött på en pillerläkare som inte orkar med ännu en som har gått in i väggen.

Varva ner och ta en paus. Enklare sagt än gjort kanske, men att ta en veckas semester från arbetet eller vad det nu är man behöver en paus ifrån, och bara stanna hemma dessa dagar för att vila är guld värt. Chansen finns att du bara kommer att sova de första dygnen, men det visar bara ännu tydligare på att det är dags att ta det lugnt. Du förtjänar en paus och att ta hand om dig själv.

Gör sånt som gör dig glad. Det kan verkligen vara vad som helst. Jag vet, jag vet, när en verkligen är nere i skiten så känns det som att absolut ingenting kan göra en glad igen, och man känner sig likgiltig inför allt som tidigare var något en fann roligt. Men försök. Och funkar det inte första gången, eller andra gången, eller tredje, så är det ok. Det är kanske fjärde gången som kommer att få dig att känna glädje igen.

Gå ut i naturen. Vår moder natur är verkligen en äkta helare. Bara att ta en kort promenad på typ 10 minuter kan hjälpa extremt mycket i längden. Om det går så ta dig ut till ett lugnt ställe där det inte är en massa folk, typ som skogen eller ute vid havet.

Ät bättre. Vad vi äter påverkar vårt mående extremt mycket, och viss mat kan faktiskt göra oss deprimerade, till exempel skräpmat. Och det suger verkligen för det är så lätt att trösta sig själv med en pizza eller godis när en mår som skit, men det kommer inte att hjälpa i längden. Satsa istället på att äta nyttigare. Det betyder inte att du bara måste äta tråkiga sallader resten av livet – det finns hur mycket som helst som är gott som inte är sallad!

Kosttillskott. Ibland kan det vara en så enkel grej att vi mår dåligt av att vi har brist på något i kroppen, till exempel B12, därför är kosttillskott en väldigt bra grej att ta varje dag. På vinterhalvåret är det väldigt bra att ta kosttillskott av D-vitamin då vi i princip inte får det alls av solen längre då. Alla kosttillskott kommer inte heller i tablettform eller i kapslar, det finns även i oljor, till exempel CBD-olja (läs på modernaturs infosida) som kan hjälpa en att varva ner eller få en bättre fysisk balans i kropp och själ.

Det finns många fler sätt att försöka få sig själv att må bättre när en mår psykiskt dåligt, till exempel motion, så det här var bara några få av det du kan testa själv. Kom ihåg att ta ditt mående på allvar och lyssna inte på dem som säger att du inte mår dåligt på riktigt, eller de som tror att man får riktig ångest av lite disk!