Mina 3 tips för att överleva vintermörkret

Mina 3 tips för att överleva vintermörkret

Under vinterhalvåret är det svårt att få tillräckligt mycket ljus och d-vitamin då dagarna blir kortare och nätterna längre. Många av oss klarar inte av detta (särskilt vi som tenderar att sova under timmarna med dagsljus) och hamnar lätt i en depression under den här tiden på året. Det finns dock vetenskapligt bevisade metoder för att undvika den årliga vinterdepressionen.

Ta tillskott av d-vitamin

Istället för att hoppas på att du hinner ut i de få minuterna som solen tittar fram under dagen (om den ens gör det), så kan du ta tillskott av d-vitamin. Du kan välja mellan att äta tabletter med vitaminet eller äta fet fisk regelbundet.

vitamin

Bild: halsokost24.se

Artificiellt ljus

Ja, det bästa skulle vara om du lyckas ta en 20 minuters promenad i dagsljuset varje dag och skippa den där extra timmen sovmorgon. Men ibland funkar det inte. En metod som bevisats fungera är ljusterapi. Detta kan du göra hos en läkare som erbjuder denna metod. Många går en gång i veckan under vinterhalvåret, vissa två gånger. För de som inte har tid att spendera några timmar i veckan på detta kan införskaffa sig en egen belysning i hemmet. Det finns ljusterapilampor som du kan sätta upp hemma och de kommer definitivt att hjälpa dig ta dig igenom de mörka månaderna. En sajt där jag hittade mycket var på Xcen butiksbelysning.

Värme

Många av oss gillar att ta ut vår semester under de (ibland) varma sommarmånaderna, men en del läkare tipsar faktiskt om att göra det under vintern istället. Du ska jobba när du mår bra och inte när du mår dåligt. Ta en vecka eller två i Sydafrika eller Thailand där solen och värmen kommer få dig att må toppen. För er som inte har råd med en solsemester är golvvärme en bra lösning. Att komma hem efter en kall dag och sätta våra frusna fötter mot det varma golvet är något av det bästa som finns, och något som håller vårt humör uppe!